fredag, november 21, 2008

Godaste brödet jag någonsin ätit...

Jag är väl egentligen inget brödfreak, gillar inte mackor på kvällen & så där men en härlig onsdagskväll var jag hos min goa vän Hanna (som nyligen startat eget) på en liten mysig "kick off" kväll & blev där bjuden på det godaste brödet jag någonsin ätit!!! ALLA kategorier!!!

En god kopp te + detta fantastiska bröd gjorde att jag fick ett lyckorus i hela kroppen . Receptet la Hanna ut på sin blogg samma kväll eftersom hela den inbjudna skaran suktade efter det så redan i går, alltså dagen efter detta fenomenala brödet blev tuggad av mig för första gången åkte jag med ilfart till ICA Maxi & handlade alla nödvändiga ingredienser.

Ni må tro att jag blev förvånad när det tog mindre än 5, ja 5 minuter att blanda alla ingredienserna, smöra en form & skjussa in brödet i ugnen...otroligt. & jag som inte ens gillar att baka har numera funnit det bästa, godaste receptet någonsin.....

Jösses, vilket lång inlägg man kan ha om ett bröd....

Ni MÅSTE bara prova! Här följer receptet:

Drömstadslimpan:

8 dl vetemjöl
3 dl fiberberikade havregryn
2 tsk bikarbonatsalt
1 dl solrosfrön
1/2 dl hela linfrön
1 dl mörk sirap
1 dl lingonsylt
6 dl yoghurt

175 grader i 40-45 minuter.Blanda samman de torra ingredienserna väl. Tillsätt resten och arbeta ihop till en smet. Häll i smord form. Grädda.

Hanna gjorde om receptet lite & jag vågade ju inget annat än att göra precis som HON gjorde så här kommer det omgjorda:

4 dl havregryn
4 dl rågkross
3 dl vetemjöl (för att binda samman rågkrossen med som är ej är mjölig i konsistensen)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl pumpakärnor, hackas
1/2 dl krossade linfrön
1 dl vit sirap
1 dl lingonsylt
6 dl filmjölk

En halv kartong blandfrukt med nötter i.

175 grader i 45 minuter.

Lite fler tips för brödet:

Byt ut yoghurten mot filmjölk, sirapen mot honung och lingonsylten mot äppelmos. Ha i 4 dl havregryn och 7 dl mjöl av olika slag, t.ex. vanligt, rågsikt, dinkel, kross. Ha i 1-2 dl torkad frukt (helst 2 dl) finns färdigblandade påsar. Ha gärna i lite pumpakärnor (hacka lite först, ger fin färg), ev. hasselnötter. Jag använder alltid krossade linfrön istället för hela. Bakas i form, smörj med smör.

Själv åt jag med bregott & ost, men ät brödet som du vill så blir det kanon.

Lycka till!


//Veronic@

2 kommentarer:

  1. Kan man ha jäst i brödet. har bakat detta i flera år nu men det blir ju lite stabbigt.
    Jag skulle ju kunna testa själv men tänkte höra om du testat?

    SvaraRadera

Hej! Vad kul att Du vill skriva en rad!