lördag, januari 24, 2009

Mitt egna 80 tal

Jag samlade på brevpapper( ett av varje sort jag köpt eller fått) i en fin låda. Ibland om jag verkligen, verkligen ville kunde jag skriva på dem men BARA om det var till någon speciell, tex så hade jag en brevvän i USA jag ville impa på med mina fina papper, vet inte om hon blev så impad men jag blev glad.

Luktsuddisar & klistermärken samlade jag på så klart, vem gjorde INTE det? hade massor & ibland bytte man med vänner. Likaså hade jag bokmärken men det var inte riktigt min grej.

"Kitty"-böcker! har alltid varit en bokmal & just "Kitty" tillhörde mina favvisar, prenumererade oxå på en bokklubb för ungdomar där bla "Fem" böckerna var mycket populära & bra med. Minnsa tt jag ställde klockan lite tidigare ibland på mornarna så jag kunde läsa lite innan jga skulle till skolan, normalt eller???

En gån när jag låg på sjukhus kom min mammas väninna & hälsade på, hon hade med sig "Starlett" minns ni? Den superhäftigaste tidningen man kunde ha som tonårstjej! Fina små idolbilder, serier, noveller, brevvänner, tips & ideer, ja allt en ungdom behöver veta fanns i denna kanonbra tidning. Minns att jag läste den i många, många år!
"Okej" & ja, va hette den nu? "Poster"??? Ja, massor av snygga plancher som jag satte upp med tejp & förstörde hela tapeten till mina föräldrars fasa...

TV då? Jo, vem kan glömma "Bröderna Dahl"!!! &"V"? Jösses vad spännande serier DET var! Gillade oxå starkt "Solstollarna", "Toffelhjältarna", & sedan har vi ju "Fame" (oh, man ville kunna DANSA som dem...), "Falcon Crest", "Dallas", "Dynastin", "Par I Hjärter" "Hulken", "Modedockorna", "Mot Alla Vindar", ja, jösses....skulle kunna räkna upp hur mycket som helst så det kommer förmodligen mera...

Musiken? MUSIKEN!!! Fy 17 alltså, musiken ÄR ju fortfarande bra så den sätter jag ett stort utropstecken efter. Jag älskar musik. I alla former. Under 80 talet lyssnade jag verkligen på ALLT. Men mot slutet gled jag in på hårdrocken lite mer.
Min första singel var "Alphaville" med "Forever Young" som gick hett hemma vet jag. Trackslistan var ju SÅ bra!!! Har fortfarande en stor kasse med kassettband från 80 talet, kanon ju. Går inte att slänga...Det näst bästa programmen på radio var "Rakt Över Disk" med Clabbe Af Geijerstam & "Upp Till 13" med Ulf Elwing".
Jag lyssnade på Limahl, Eurythmics, Herrey's, The Pinks, Depeche Mode, Cyndie Lauper, Madonna, U2, Kim Wilde, Eurupe, Carola, Imperiet, Roxette, Magnus Uggla, Billy Idol, Trance Dance, Milli Vanilli mfl, mfl & sedan kom då rocken...Bon Jovi, Poison, Mötley Crue, Toto, Def Leppard, Whitesnake, Aerosmith, Alice Cooper, Ozzy Osbourne, Skid Row, mm, mm...listan kan göras oändligt lång....

Kläderna, Jag hade BALL tröjor, Basebaljacka, vita kråsskjortor/blusar, jeansskjortor, en jäkla massa hårdrocks t-shirts, knickers, ballongkjol, cykelbyxor, figursydd kavaj modell längre (som jag älskade), lappade jeans, jeans med revärer, skipants, smala tubliknande kjolar långa & korta (en del sydde vi ihop starx innan vi skulle på disko) långa vida svarta kjolar, armhållare till skjortor, extra vadderade axlar med kardborr (fy f-n=O), träningsoveraller i neon, pastell & en som faktiskt var snygg ?!?!?! Mörkblå addidas med mitt namn nedåt på ena benet & Vingåkers Volleboll Klubbs logga , VVK. Så snygg!!! Skorna var nog mina Converse jag minns bäst men jag hade även pastellfärgade tygskor, sandaler, seglarskor & när jag typ 8-9 år tror jag jag minns att jag hade ett par näverskor, ni vet beiga stövlar med tån som går rakt upp som på samernas skor....

Frisyren...ja, det hade jag...Allt tror jag, permanentat, slingor, långt, kort, syntfrissa, hockeyfrissa, tupperad lugg (även kallad Berlinmuren) hela håret tupperat...you name it...
Jag använde frisyrskum, vax, sockervatten ibland & massor, massor med spray,

Sminket...Jag hade faktiskt endast svart mascara & inte blått som var väldigt populärt. Men jag använde Indianpuder, det var coolt. Zinkpasta på näsan på sommaren & vintern (någon enstaka gång) & jag tror jag hade typ cerist...läckert...

övrigt i assecoarernas väg hade jag: pannband, skärmhatt (ni vet sådana med plastskärm & coola tryck på), öronmuffar, smal läderslips i svart ( såg Anki Bagger med en sådan till svarta fladdriga byxor & vit skjorta & tyckte det var SÅ snyggt!), benvärmare, tubsockor (ofta utanför både mjukisbyxor & jeans, neonfärgade solglasögon med band på så man inte tappade dem..., hängslen (vita med spets, svarta...), snusnäsduk, breda bälten både löst hängande & åtsittande, & sist med inte minst LÖS SPETSKRAGE!!!En sådan man sätter UTANPÅ ex. blus eller skjort...FATTAR ni??? LÖS SPETSKRAGE!!! Hur illa som helst...

Jösses, detta inlägg blir längre än väntat...

* Date parfym, hade nog alla sorter...
* Make upp låda, en sån med massor av olika färger som man bara va' tvungen att ha men inte använde upp hälften av färgerna..
* Korgmöbler...vit korghylla, vitt korgbord...
* SPEGELVÄGG!!! Måste man ha på 80 talet...
* Bergsprängare med två! kassetband & löstagbara högtalare, coolt!
* Videobandspelare
* Vit porslinsghand, liggande...har nog kvar den någonstans...

Rör Inte Min Kompis -märken! Hehehe, min första pojkvän Clabbe sålde sådana, måste man ha!

Nej, nu ORKAR jag inte mer hehehe, det får komma mera när ni minst anar det...puh, ska vila lite nu...

1 kommentar:

  1. Det är så roligt och läsa om allt 80-tal. Själv är jag tyvärr väldigt glömsk av mig och minns inte alls så mkt som jag skulle vilja. Men det fixar ju du istället så tack!

    SvaraRadera

Hej! Vad kul att Du vill skriva en rad!