lördag, januari 24, 2009

Sälen del 2

Jag fick ju inte så värst mycket skrivet tidigare om vad vi gjorde under vår vecka i Sälen, det mesta gick åt till att berätta om mig själv & mitt misstag i backen, så nu kommer en liten "redovisning".

Stugan var kanoners, alla tiders, helt suverän osv. Tre våningar hög. Ett loft som tilldelades herr & fru A, en mittenvåning med ett sovrum till mig & min man, stort fint kök, toalett & torkrum m torkskåp. På nedervåningen härskade killigan, det fanns två sovrum varav ett med en våningssäng & ett med två våningsängar. Det blev så att det med en DB säng valdes till lekrum & i det stora sovrummet sov alla killarna ihop (förutom de två minsta som vareviga kväll valde sina respektive föräldrars slafar =O)
Första dagen vi kom upp åkte vi det första vi gjorde & hyrde utrustning, spännande värre, det gick bra & sedan åkte vi hem för att äta & packa upp. Killarna var väldigt ivriga att få prova sina skidor så emedan vi kvinnor gjorde iordning efter middagen (vi delade upp oss under veckan...) så gick våra män ut & hjälpte barnen, de hade jättekul & längtade tills skidskolan skulle börja. En liten bastu & sedan natti, natti...

Varje morgon gick vi upp vid sju, detta för att hinna äta ordentligt frukost & packa väskor & få med allt som skulle till backen samt ta på oss tillräckligt med kläder. Första dagen var det rätt kallt & 6 personer av 8 valde senare att köpa "rånarluvor"& det rekommenderas varmt, bokstavligen talat! Superskönt för kinder, hals & nacke!
Första dagen på skidskolan var jag & L med & tittade på de små som gick en grupp som hette
"Snögubbarna" & jag måste säga att de var verkligen duktiga för att aldrig ha stått på skidor förr. Detsamma gällde de stora killarna som tillsammans gick i "Smygarna" kanoners allihopa. Skidlärarna var oxå helt fantastiska & blev snart var killes idol.
Våra gubbar var inte sena med att provåka & det var riktigt roligt sa de, L & jag skulle prova senare men tyvärr passade inte min ena pjäxa, så senare fick jag åka & byta.
Barnen var ute innan vi skulle till backarna & direkt när vi kom hem så var de oxå ute så snacka om att de fick ordentligt med frisk luft under veckan som gick!

Tisdagen åkte vi allihopa, minstingen i sällskapet önskade sina föräldrars närvaro vid skidskolan & så de turades om att vara med & under tiden åkte vi vuxna skidor. Jag tyckte vi alla åkte väldigt bra för att inte åkt på massor av år så eloge till oss alla. Denna dagen höll vi oss till de gröna backarna. Senare på kvällen var det kvällsöppet i backen & vi kom överens om att gubbarna skulle få åka, de kom hem & berättade att de åkt i massor av kul backar så nu längtade vi alla upp till morgondagens åk. Barnen somnade hyfsat bra varenda kväll får jag säga så vi vuxna fick lite egentid då vi drack en öl, cider eller läsk, åt chips, käkade choklad & bilar & tittade på TV. Standard för hela veckan =O)

Onsdagen gick ju som den gick för mig så stor eloge (nr 2) till herr & fru A som tog hand om alla 4 barnen emedan vi satt på vårdcentralen. De gick till Mc Donald's & åkte skidor hela eftermiddagen & det hade gått jättebra så det var otroligt skönt att familjen A var med annars hade det blivit kalabalik..
Väl hemma var det taco som stod på matlistan, lillördag & allt vet ni så det blev B & jag delade en flaska vin & det satt perfekt med den medicin jag fått tidigare (doktorn sa att jag kunde ta lite vin utan problem)

Torsdagen spenderade jag vid TV:n & de andra gjorde sina åk i backen, det var en kall dag, det blåste otroligt så de var inte ute så länge denna dagen. Efter att ha varit lite rastlösa ett par timmar beslöt vi oss för att åka & låta barnen få köra snöskoter. Vilken grej! Alla barnen var så duktiga & man såg hur det lyste i deras ögon när de svichade förbi i full fart! Att de bara kunde behärska dessa maskiner är ju helt underbart, vilka ungar! Helt underbara hela bunten! Minstingen i sällskapet fick åka med sin far & de fick även en något större & snabbare skoter & de hade superkul. Min stora lilla kille ville absolut åka igen imorgon & ville helst betala med sina egna pengar men vi hade ju lite annat på gång imorgon...

Fredagen kom & avslutning på skidskolan med den. De hade lite fest, fick diplom & tog lite kort. Efter det åkte allihopa upp i de stora liftarna (där jag själv höll på att göra i brallan för vilken hisnande känsla det var...) & vidare upp på toppen mot "Snögubbedalen" En lång barnbacke med massor av spännande att se på under nedfärden. Det uppskattade barnen jättemycket & de skickade mig ett sms när de satt i en liten stuga & fikade på pannkakor & varm choklad. Där skulle man varit med! Kvällen spenderade jag & L en stund i Lindvallens centrum, vi handlade goda karameller & tittade runt lite i butikerna, men sedan fick vi åka hem för jag var lite ovan med att hoppa på kryckor & hade ont både här & där...

På lördagen hade vi bestämt oss för att åka hem, vi skulle åka på kvällen/natten bla för att slippa alla köerna imorgon & för att det kändes lugnare & barnen kunde förhoppningsvis sova så mycket som möjligt.
Men för att få ut så mycket som möjligt av allt så åkte alla utom jag till backarna en sista gång, de hade jättekul & var riktigt duktiga hörde jag senare, de stora små grabbarna hade själva åkt i RÖD backe!!! Hur bra som helst, inte klokt ju!!! På en veckas träning klarar de nu detta, själv föll jag som en fura i just en röd backe minns ni.
Nåja, kul var de hur som haver & sedan åkte de & lämnade all utrustning, vi åt & packade.
Lilleman kom under städningen & var totalt överlycklig, han hade tappat sin FÖRSTA tand!!! Han var helt till sig av glädje. "Jag bara vred runt tanden lite, & så lossnade den" Japp, så var det! Ett lite blodigt vampyrleende & ett fint fotografi på grabben till minne!

Hemfärden gick för vår del till svärmor, jag hade ont i knät & pappa P orkade förståligt nog inte köra själv hela vägen hem så det var ett bra beslut av oss att ta. Nackdelen var att jag inte hade kvar mina kryckor, utan skulle få köpa ett par när vi kom hem till staden, så det var bara att hoppa & släpa sig fram bäst det gick. Skönt det var att somna sen då!!!

Ja, hela veckan har varit helt fantastisk, vi bastade var & varannan dag, barnen va' jätteduktiga både i backarna, med skotrarna & inte minst med att kunna bo ihop under en hel vecka utan att bråka (lite mindre bråk de små mot de stora men så är det ju) Så STOR KRAM till er våra gossar små! Jag själv tycker oxå det gick otroligt bra att bo tillsammans med familjen A, vi är ett bra gäng som gillar varandra & jag tycker vi klarade det riktigt bra, min enda negativa bild av veckan var att jag själv inte kunde hjälpa till så mycket som jag hade velat, tyckte rejält synd om L som gjorde mest i huset (gubbarna jobbade oxå på bra) så STOR KRAM till DIG L! & STOR KRAM till P & B oxå förstås, ni är kanon hela bunten!

Kommer jag på fler roligheter som hänt kommer det senare, man är ju lite senil av naturen så rätta mig om jag har fel eller berätta vad jag missat

Kramers!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad kul att Du vill skriva en rad!