söndag, maj 31, 2009

Så HÄR ska en Mors Dag vara enligt Allers från 1920 =O)

Anvisningar till firande av Mors dag!

1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
(vår fasadflagga sitter där den sitter...)

2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.
(snarare av ett gäng livliga kilar som inte kan sova längre än till 7,30...ingen sång alltså =O)

3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.
(Dricker inte kaffe & ingen frukost på sängen, däremot åt vi ute i solen på trappen, JAG gjorde frukosten. Blommorna plockade jag själv dagen till ära. Ett par syrener som doftar alldeles ljuvligt i köket. Ingen gåva heller =O), kommer väl på posten imorgon. Helt otroliga killar som hittade vad mamma ville ha på TRADERA ;O)

4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.
(Idag har jag vikt tvätt, slängt i en tvätt, diskat både för hand & per maskin, jag har klippt gräsmattan & halvhjärtat rensat jordgubbslandet. Lagat middag, torkat bord & min panna...dammsugit hela huset, bäddat sängen...putsat några fönster, torkat av alla utemöblerna från pollen...osv...osv...torkar pannan igen...Killarna då??? Jo, de har varit hos grannen & badat i vattenspridaren de små liven...

5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.
(Far i huset är inte hemma...suckar gör jag ändå...)

6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för Mors dag.
(??? frånvarande är de allt emellanåt....men inte hjälper det mig...)

Ur broschyren "Anvisningar till firande av Mors dag" 1920, återgiven i Skånska Dagbladet 2008-05-25.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad kul att Du vill skriva en rad!