torsdag, december 04, 2008

Låtar jag MÅSTE ha i jul 208...

Vi spelar mycket julmusik hos oss i jul, jag är nostalgisk lagd så det blir mest gamla godingar, men även lite nytt...Jag älskar julen och börjar spela någon gång i slutet av november/början av december och sedan spelar vi för full rulle ända tills någon gång i mellandagarna då det sakta ebbar ut. Varje år är det likadant, jag blir lite deppig när allt är över både vad gäller musiken, all julpynt, upplysta hus och andar mysigheter. Dte är ju för väl att man vet att julen kommer åter annars skule jag nog grämt ihjäl mig.

Ok, en klar etta har jag ju faktiskt....
Det får utan tvekan bli "Oh, Holy Night" och då ska det vara en riktigt pampig version med mäktiga körer eller/och vacker solosång, här fäljer några tips...!OBS! SPELA HÖGT!OBS!

http://www.youtube.com/watch?v=ufnjnwzz82k Jussi Björling!!! The man! Det här är HANS sång, känn rysningarna vid 4:18-4:40.....
http://www.youtube.com/watch?v=t4wlQmIORuo Tommy Körberg. Ja, han kan han med, blir lite kluven, jag tror att Tommy får dela "The Man" titeln med Jussi...
http://www.youtube.com/watch?v=xIdjYQxbTIU&feature=related med David Phelpes, lyssna på hans röst!!! Och lyssna senare i låten när hela kören sjunger med, jag bara ryser....
http://www.youtube.com/watch?v=cZ-8jYpa1-o me Celtic Woman Choir, supervackert...
http://www.youtube.com/watch?v=rt0VfiFxtHo&feature=related en höjdarversion med Mariah Carey...lyssna & njut...http://www.youtube.com/watch?v=XCuUDWkc6c0&feature=related med allas vår Carola, tycka vad man vill om henne men sjunga, DET kan hon!http://www.youtube.com/watch?v=7Jr-2eyRtV4&feature=related underbar version med Celine Dion

Ja, det finns hur många versioner som helst, dett var bara några...

Här kommer mina andra favorirtlåtar i listad o-ordning...

* Busungarna "Tomten Jag Vill Ha En Riktig Jul"
* Kitaro "Silent night", "God Rest Ya Merry Gentleman" & "Jesu, Joy Of Man's Desire"
* The Pouges "fairytale Of New Yourk"
* Band Aid "Do They Know It's Christmas"
* Wham "Last Christmas"
* Smurfarna " Smurfjul"
* Dynamo & Jp feat. felicia "In Excelsis Deo"
* Bing Crosby "White Christmas"
* Bryan Adams "Christmas Time"
* Alice Babs " Lilla Stjärna"
* Bon Jovi "I Wish Every Day can Be Like This"
* Christer Sjögren "Advent"
* Agnetha & Linda Fältskog "Nu Står Jul Vid Snöig Port"
* Mariah Carey "All I Want For Christmas Is You"
* Mariah Carey "God rest Ya Merry Gentleman"
* Mariah Carey " Oh, Holy Nigt"
* Silvertrump "Oh, Holy Night"
* Disney "We Wish You A Merry Christmas"
* East 17 "Stay Another Day"
* Carola , de flesta med dessa är riktiga favoriter:
"Vem Är Barnet" & "Himlen I Min Famn" & "Marias Vaggsång"
* John Lennon & Yoko Ono "Happy Christmas "War Is Over"
* Triad "Tänd Ett Ljus"
* Peter Jöback "Jul, Jul, Strålande Jul" Är oxå fin med Sofia Källgren, Carola & Crister Sjögren
* Sissel Kykjebo "Julen Är Här"

Sedan är jag överförtjust i de gamla klassikerna som kanske ovan inte nämts:

*Hosianna, Davids Son
*Stilla Natt
*När Det Lider Mot jul (Det Strålar En Stjärna)
*Nu Tändas Tusen Juleljus
*Ave Maria
Och sist men inte minst annu en favoritsång jag minns tydligt att jag lärde mig när jag gick på kören någon gång i början av 80-talet:

Advenstid

Adventstid kom till mitt ensamma hus
jag sätter i staken ett sparat ljus.
Något skall ske bortom frostig advent
jag väntar en gåva, som Herren sänt.

Den gåvan är av ett helt annat slag
än gåvor vi ger till varann var dag.
Öppna din tillstängda dörr i ditt hus.
Så lyser i mörkret ett litet ljus.


//Veronic@

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad kul att Du vill skriva en rad!