tisdag, december 16, 2008

Slänger in ett recept på saffranskaka

När jag fortfarande sitter lodrätt...

Den här saffranskakan är så otroligt god, den smälter i munnen & jag kan äta den hur ofta som helst under julen. Ungefär som sockerkaka & minst lika enkel att göra.

2 ägg2 dl strösocker
2 3/4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
50 g smält margarin
1 dl grädde
1 påse saffranskalet av en tvättad,riven citron

Vispa ägg + socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten. Blanda i grädde och saffran i det smälta margarinet. Rör ner margarinblandningen och rivet citronskal i smeten., rör så lite som möjligt till en jämn smet.Häll i smörad,bröad form.Grädda på nedersta falsen på 175 grader i ca 40 min.Stjälp upp efter ett par min. och låt svalna under formen. När kakan har svalnat pudra då över florsocker.

//Veronic@
bilden hittade jag på recept.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad kul att Du vill skriva en rad!