lördag, juni 20, 2009

Midsommarafton 2009 Del 2=O)

Igår firade vi som en stor del av den svenska befolkningen midsommar. Vi väntade in L, L & W innan vi gick bort till bygdegården där en traktor hämtade upp alla barnen & de föräldrar som va' sugna på en åktur där vi hämtade blommor & lövade grenar
till midsommarstången.
Vi plockade massvis innan vi for tillbaka & klädde stången.
När den väl va' klädd va' det dags för dansen. Killarna va' inte alls sugna på att dansa så vi mer eller mindre "tvingade" dem & blev till slut tvungna att muta dem med att de skulle få massa godis om de dansade så då tog de ett par danser tillsammans med mig & L innan de avbröt för att gå & leka.
Vi hade det verkligen mysigt & det va' en hel del folk från byn som dagen till ära vallfärdat för detta evenemang. En gitarrist & en dragspelande man gav ifrån sig ljuva sommarvisor & fina danslekssånger. Hur mysigt som helst!
innan vi gick iväg kom det en rejäl regnskur men sedan höll sig solen & värmen framme alldeles lagom tills alla hade dansat färdigt. Då såg vi återigen de mörkaste molnen komma fram över skogen, mot oss & vi beslöt oss att illa kvickt gå hem igen.
Precis när vi kom hem började det regna men det gjorde ingenting. Killarna började leka inne emedan L & jag gjorde iordning maten. Det blev sill, potatis, gräddfil, gräslök, köttbullar & prinskorvar & en hel del läsk =O).
Junior som hade feber imorse kände sig bättre & hade endast lite feber nu så han hängde med bra både med maten & lekarna.
Senare va' det dags för tårta. Det blev en supergod marängtårta med mintchockladcreme & hallongrädde inuti & över hade vi grädde & jordgubbar. Självklart hade vi även en stor skål med jordgubbar vid sidan om.

Efter det tog vi en paus från ätandet & killarna fortsatte sin lek emedan l & jag satt & snackade. Vi hade det verkligen lugnt & skönt får jag säga. L är så bra att prata med så vi fick ur oss massor med saker & skrattade gott.
På kvällen dukade vi fram allt godis...ja, det vill jag bara säga att det va' hur mycket som helst!!!
Vi hade:

* chips med dip
* ostbågar
* Polly
* jag tror vi under dagen & kvällen åt upp tre (!!!) 200 grams chokladkakor i olika sorter, gott!!!
* smågodis & klubbor
*gelehallon
* ännu mera jordgubbar.....
* massor med läsk...

Så vi hade att göra, det kan jag lova =O).
L & jag tittade på filmen "Allt Flyter" en riktigt rolig film. Vi skrattade otroligt mycket & det va' kul för det kändes som om det va' länge sedan jag skrattade så mycket åt en film. Härligt!
Killarna satt uppe & tittade på "Stuart Little 3" & de verkade oxå ha roligt. Emellanåt kom de ner när de hörde hur mycket L & jag skrattade & så fyllde de på sina gotteskålar innan de for upp igen.

Vi hade en supertrevlig & lugn dag/kväll. Barnen lekte som vanligt otroligt bra ihop. Inte ett endaste bråk, som vanligt & L & jag kunde sitta & snacka, titta på film & mysa.
Pappa P ringde två gånger under dagen/kvällen & det va' oxå kul. Han hade ingen sill för den satt fast på "Trossö" som ligger i docka i Saudiarabien för lite lagning....Men han fick god mat ändå. Tror det va' Toast Skagen & Oxfile samt någon chokladefterrätt så han klarade sig nog ändå =O) Vet inte om det blev några "små grodorna..." för deras del, det missade jag fråga...

L & killarna åkte hem vid 12 tiden & då gick vi strax & la oss vi med. Trötta & glada va' vi allihopa.

Ännu en midsommar va' över & den kunde inte blivit i bättre sällskap just nu.

Tack L, L & W för igår!

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad kul att Du vill skriva en rad!