onsdag, juni 17, 2009

Svordomar...

Jag tycker inte om svordomar men även ur min mun hoppar det grodor titt som tätt. jag vill i alla fall INTE att mina barn ska svära, fy vad illa det låter.
Nu är det ju så att junior lärt sig en hel del både svordomar & ramsor i skolan. eller rättare sagt & förhoppningsvis, inte I skolan utan snarare PÅ rasterna...
Jösses vilka fula ord det pluppar ut när han är arg & lilleman är inte sen att ta efter även om han än så länge, tack & lov, inte dragit i med de grövsta orden.

I hopp om att få dem på bättre tankar när de är arga eller så har jag sagt åt dem att använda andra ord istället för alla dessa svordomar. Mina förslag har varit dessa:

* Fy fabian (pippis uttryck)
* Fy bubblan
* Fy 17 ( helt ok enligt mig)
* 15 gubbar oxå
* Attan
* fasiken oxå...


ja, kan ni fler så kom gärna med förslag. Hela sommaren ska gå åt till att övas på "milda" svordomar. Helst ska de inte bubbla ut ens det men jag vet själv hur svårt det är & framförallt när vardagen är fylld med dem i olika sammanhang. Men ett försök ska vi allt göra.

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad kul att Du vill skriva en rad!